Pengar

Idag rapporteras om Jacqui Pinyoun, 58, och maken John, 61, som vann motsvarande 27 miljoner kronor på lotto vid en dragning på lördagen. Till the Mirror säger Jacqui att gardiner var det första hon tänkte på och att detta alltså var det första hon skulle investera sina nyvunna pengar i.

Annars brukar rubrikerna innehålla en massa paradoxer om att "pengarna förstörde mitt liv", men nu klagar de alltså över att någon faktiskt är vettig nog att ta det lite lugnt och inte bränna allt direkt. Behöver kvinnan gardiner, hon kanske har gått och sett just dem hon vill ha i ett skyltfönster men inte riktigt haft råd, då får hon väl köpa det!?

Själv skulle jag shoppa, men det är för att det är min hobby och alltså något jag drömmer om. Och så skulle jag spara. Och så ge lite till välgörande ändamål.

Jag såg på MTV Cribs i helgen, 50 Cents hus visades. En stor, opersonlig villa i hotellstil. Hur mycket pengar jag än hade skulle jag aldrig ens drömma om att köpa ett sådant vräkigt hus. "This is my stripclub, my lounge...." Och alla fina bilar han samlade på! En kille som köper svinigt dyra bilar, inte av ett genuint bilintresse, utan för att "this is their most expensive model...". Ursäkta mig, men alla dessa nyrika amerikanska ling-blingartister driver mig till vansinne.

Då framförallt genom deras jag-har-gått-igenom-så-mycket-så-det-är-synd-om-mig-kommentarer som man alltid läser om. De klagar alltså över att det är svårt att växa upp som de gjort men har inte en tanke på alla andra som är i deras situation och som de faktiskt skulle kunna hjälpa genom att sälja en bil, tre kvadratmeter av sin tomt eller genom 15 minuter av deras oj så ovärdeliga tid som de ändå är villiga att supa bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0