Ljusblå frack och gula byxor

En frågespalt som jag lusläser dagligen är Magdalena Ribbings spalt om vett och etikett på dn:s hemsida. (http://www.dn.se/ välj "mat och dryck" sen "etikett"),

Folk ställer de roligaste frågorna till henne om samhällets både skrivna och oskrivna regler. På många ställen skrattar man åt människors inkompetens men på några ställen kan man faktiskt lära sig ett och annat.

En person frågar:
- Jag såg en sommarbrudgum i ljusblå frack en gång. Han såg ut som en operetthjälte. Passar det med en frack i ljus färg?

Svaret han får är:
- En ljusblå frack är artistklädsel och pinsam i seriösa sammanhang. Alla som nu nu tänker mejla och klaga på att jag är gammaldags tråkig svarar jag redan nu att till dess att ljusblå, skär, gul osv frack är etablerad som formell klädsel avråder jag från sådana eftersom de oavsett avsikten blir cirkusutstyrsel.

Helt underbart svar! Det är verkligen en toppenspalt, lite synd att det rätt ofta ser ut att ha gått snabbt att knappa ihop svaren då det är lite slarvigt skrivet av Magdalena Ribbing.

I helgen tittade jag på mina föräldrars bröllopsvideo från mitten av 80-talet. Det var väldigt vackert att se mamma i sin vita klänning, pappa i kostymen han inte längre kommer i och mina far- och morföräldrars stolta miner i och utanför kyrkan.

Plötsligt upptäcker vi något. Hela familjen är alltså samlad framför den nyligen till dvd överförda filmen när vi ser någon i gula byxor gå omkring bland bröllopsgästerna. När vi tittar närmre ser vi vem denne originellt klädde man är. Det är min pappas lillebror, min farbror, som valt denna fantastiskt underhållande klädsel till detta romantiska evenemang. Till saken hör att min käre farbror är mycket modemedveten och har såvitt jag kan minnas alltid varit detta och då ingen av de övriga gästerna grimaserade åt hans klädval fick vi helt enkelt anta att denna var mycket passande för tillfället och till och med stylish.

Men det gjorde det inte mindre roligt. Han såg dödskul ut i sina sol/äggulefärgade brallor med en "matchande" rutig kavaj! Det här ska han få höra om nästa gång det blir släktträff!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0