Krönikor

Häromdagen läste jag en helt underbar krönika i Metro. Jag kommer tyvärr inte ihåg vem författaren till denna fantastiska verklighetsskildring var men om hans ild dyker upp i tidningen igen så är jag den första att läsa vad han skriver!

Han beskrev dagens teknologi. Bankomaterna är irriterande trevliga medan DVD-spelarna nästan fräser åt en. Bankomatens "Var vänlig vänta" vs. DVD-spelarens "Detta är inte tillåtet" beskrevs med en sån inlevelse att jag direkt kände igen mig,

Helt fantastiskt roligt var det. Jag älskar roliga krönikor!

Ibland kan jag däremot bli riktigt besviken när jag ser bilden av en ung, energisk tjej eller kille som ger intrycket av att kunna skriva roligt och sedan upptäcker att denna person inte är annat än en mediakåt fjortis som fått job på den lokala blaskan för att han/hon råkat somma in på stadens mediaprogram.... Usch så jobbigt det är. Då är morgonen förstörd.

De är till och med värre än krönikörsgubben med glasögonen som i varje krönika nämner "huset på landet" eller "lägenheten på Rivieran" eller nåt annat av hans tio fastigheter som han tydligen verkar tro att någon annan bryr sig om. Kan ju tillägga att temat i denne herres krönikor varit rätt så enkelspårigt de senaste tio åren...

Jag har alltså lusläst varenda krönika jag kommit över den senaste veckan för jag ska nämligen skriva en i Svenska C. Min lärare hatar mig så det spelar egentligen inte så stor roll hur mycket jag anstränger mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0