Kaos

Vart är världen på väg? Barn som kidnappas och mördas, barn som aldrig återfinns. När våldet är nära så uppmärksammas de men när de inträffar långt borta så tas de inte som verkliga. Små rubriker talar dagligen om för oss att hundratals människor svälter i Afrika och Asien, att tiotals irakier dör i bombdåd och att gisslan i Sydamerika dödats.

Men det är när det händer här som folk tänder ljus, som folk skickar ut meddelanden om att man ska "lägga till en ros" i sitt msn-namn för att hedra offren för våldet. Det är ju "nästan jag" som drabbas!

Kan man skydda sig mot allt ont? Kan man se till så att man inte blir kidnappad 500 meter från sin ytterdörr? Kan man se till att inte bli ihjälslagen av en galning med ett järnrör? Om någon mot förmodan har ett positivt svar på den frågan så är ni välkomna att meddela mig det.

Som en dikt jag en gång läste. Det var nåt i stil med "Jag ska rädda världen. Jag ska bara klara av mitt matteprov imorgon först". Kan man hjälpa människorna som råkar illa ut på något sätt eller ska man bara låta dem läkai fred och hoppas att det aldrig händer igen?

Försvinn, alla onda människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0