Internet, är det verkligen säkert och vill man verkligen bli stor?

I veckan har det diskuterats mycket kring högskoleanmälan. Denna ska ju som många vet göras över nätet. Jag har själv gått och grubblat över om det verkligen är säkert, om anmälan verkligen kommer fram och om jag inte hellre skulle vilja ha mitt förhoppningsvis positiva intagningsbesked i pappersform.

Under ett möte med skolans studie- och yrkesvägledare häromdagen kom just denna fråga upp. Vi diskuterade detta i den förvånansvärt lilla grupp av elever som var intresserade av att söka och de flesta såg lite ängsliga ut vid tanken på att servrar ju kunde kollapsa under sommaren med alla våra anmälningar och betyg och över att Internet kommer vara vår enda kontaktmöjlighet med högskolorna.

Kommentarer som "Men.... det känns ju.. oooopersonligt!!" och "Men tänkt om datorn inte skickar min anmälan när jag klickar på 'skicka'?!" fick vår SYV att utbrista: "Alltså, jag förstår om mina tanter på Komvux skulle vara oroliga för en sådan sak men ni- ni är ju IT-generationen!"

Hon såg riktigt bekymrad ut. Men samtidigt ganska road (troligen då hon kunde pusta ut över sin egen datorpanik...).

Så nu sitter jag här, skjuter upp det jag ändå måste göra före den 15 april- anmäla mig till högskolan. Usch va läskigt.. vill man verkligen bli stor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0